Bakker Repair + Services uit Sliedrecht is erin geslaagd om de boegschroefmotor van een veerboot van Stena Line binnen een week na het constateren van de schade, te repareren. Om het werk binnen die korte tijd af te krijgen werd 24/7 doorgewerkt.
Bakker werd ingeschakeld door het Deense elektrotechnische bedrijf Scanel International, dat het Nederlandse bedrijf vaker benadert voor specifieke reparaties die snel uitgevoerd moeten worden.
In dit geval ging het om de boegschroefmotor van de cruiseferry Stena Saga die op de lijn Frederikshavn-Oslo, tussen Denemarken en Noorwegen, vaart. Hoewel een veerboot meerdere boegschroefmotoren heeft om te sturen en aan te leggen in havens, was de reparatie urgent.
Scanel haalde de motor uit het schip en liet hem over de weg van Denemarken naar Sliedrecht transporteren. Daar werd de 3,5 ton wegende motor op vrijdag 8 maart uit elkaar gehaald en geïnspecteerd. Uit de grondige inspectie bleek dat een complete revisie nodig was. De rotor moest gerepareerd moest worden en de stator opnieuw gewikkeld. Vrijdagmiddag kreeg Bakker groen licht. Vervolgens is er dag en nacht doorgewerkt om de motor binnen de strakke deadline van een week klaar te hebben. Vrijdag 15 maart werd de motor opgebouwd, getest en uitwendig gespoten. Een dag later, op zaterdag 16 maart, kon de gerepareerde motor op transport naar Denemarken, zodat hij maandag 18 maart weer kon worden ingebouwd.
,,Normaal duurt een dergelijke klus 2 tot 2,5 week, maar die tijd hadden we niet,” vertelt coördinator sales support Sander Peters van Bakker Repair + Services. ,,Het is echt bijzonder dat we dit in zo’n korte tijd hebben kunnen doen, zodat we het bedrijf uit de brand konden helpen.”
Niet alleen Scanel, diverse bedrijven kiezen bij dit soort urgente reparaties voor Bakker Repair + Services. Het opnieuw wikkelen van elektromotoren, transformatoren en generatoren is een specialisme van Bakker. Het bedrijf beschikt over een eigen wikkelarij met professionele en computergestuurde apparatuur en heeft veel kennis en expertise opgebouwd op dit gebied. Ook kan Bakker zo nodig 24/7-service leveren. In het geval van de boegschroefmotor zou het kopen van een nieuwe motor duurder uitvallen en langer duren omdat de levertijd enkele maanden bedraagt.
Per 1 maart zijn RH Marine Netherlands en Bakker Sliedrecht (waaronder ook Bakker Repair+Services en EMC Verhoef)...
Bakker Repair + Services heeft een elektromotor voor een stikstofcompressor van Linde Gas in een recordtijd van...
Door binnen zes weken de stator van een 30 MVA generator opnieuw te wikkelen, heeft Bakker Repair + Services uit...
Bakker Repair + Services uit Sliedrecht is er in geslaagd om binnen zes dagen een hoogspanningsmotor van...