Bakker Repair + Services heeft een elektromotor voor een stikstofcompressor van Linde Gas in een recordtijd van drie weken gerepareerd. Het Sliedrechtse bedrijf schoot te hulp toen de eigen leverancier van Linde Gas het defecte onderdeel pas na zes weken kon leveren.
De 16,5 megawatt motor is voor Linde Gas onmisbaar bij de productie van stikstof voor aardgas op haar locatie in IJmuiden. Sinds de motor kapot ging, moest een oude motor met minder capaciteit het werk overnemen, maar dat mocht niet te lang duren.
Toen bleek dat de Original Equipment Manufacturer (OEM) van de motor een vitale spoel van de rotor pas na zes weken of langer kon leveren, schakelde Linde Gas onderhouds- en reparatiepartner Bakker Repair + Services in. Die heeft het onderdeel nagemaakt en de motor gerepareerd in een fractie van de levertijd om Linde Gas uit de brand te helpen.
Het 35 ton wegende gevaarte werd ontmanteld op de productielocatie in IJmuiden en met speciaal wegvervoer naar Sliedrecht getransporteerd. Daar werd het nieuwe onderdeel ingebouwd en de motor gerepareerd. Vanwege het spoedeisend karakter van de reparatie maakte Linde Gas gebruik van de 24/7-service van Bakker. Dat bedrijf werkte zeven dagen per week door, 20 uur per dag, om het project af te ronden. Binnen drie weken werd de gerepareerde motor teruggebracht naar Linde Gas IJmuiden en ter plekke opnieuw geïnstalleerd.
,,Deze motor kon geen zes weken stilliggen en moest zo snel mogelijk weer in bedrijf zijn,” vertelt accountmanager Rob van Tilburg van Bakker Repair + Services. ,,De leverancier zou minimaal zes weken nodig hebben om het onderdeel te leveren, maar zo lang kon Linde Gas niet wachten. Wat we nu als Bakker hebben laten zien is dat we een dergelijk onderdeel met dezelfde kwaliteit kunnen maken en leveren, maar veel sneller dan de leverancier. Dat is onze kracht.”
Bakker Repair + Services, zusterbedrijf van het bijna honderd jaar oude Bakker Sliedrecht, heeft ruim veertig jaar ervaring met wereldwijd onderhoud en reparatie van elektromotoren, generatoren en transformatoren. Het bedrijf heeft hiermee veel expertise opgebouwd in de maritieme, offshore en industriële sector, alsmede het spoor. Van Tilburg: ,,Dit project bewijst dat we als bedrijf qua schaal groot genoeg zijn om dit soort grote projecten uit te voeren en tegelijkertijd klein genoeg om snel en flexibel in te kunnen spelen op dit soort noodsituaties. Zo kunnen we onze klanten altijd helpen.”
Scope van het project:
Bakker Repair + Services referentie Linde Gas
(329Kb)